Medium, medier, media

Som en övergripande benämning för informationskanaler som tidningar, radio och tv, kan medium böjas antingen medier eller media.

 

I de flesta sammanhang rekommenderas att man använder böjningsformen medier: En inflammerad debatt uppstod i sociala medier.

 

Om du är osäker, välj alltid medier.

 

Media kan användas om man avser ett lands samlade massmedier, till exempel: finländsk media uppger att NN blivit vald till president.

 

Media betraktas här som singular och därför ska också eventuella adjektiv böjas i singular. Skriv alltså finländsk media, inte "finländska media".

 

I betydelsen ett verksamhetsområde eller bransch ska formen media alltid användas.

 

Exempel:

  • Företaget jobbar inom reklam och media.
  • Högskolan erbjuder kurser i media, kultur och design.

 

Läs mera i Språkrådets Frågelåda.

 

Uppdaterad 23.6.2021

 

Råden som publiceras här riktar sig i första hand till dem som arbetar med de finlandssvenska medierna, men vi hoppas naturligtvis att alla andra språkbrukare också ska ha nytta och glädje av dem.