En hyfsad rubrik är aktiv, positiv och konkret

Aktiv 
– händelse – någon gör något
– rak ordföljd
– aktiva verb (spelar, brinner, irriterar, redovisar)
– inga passivformer (ska utredas, bör minskas, ska krävas, slås tillbaka)
– inga substantiveringar (utgivandet av, framförandet av)
– glöm inte subjektet – vem gör? (Tar över utredning, vill ge eleverna nya läromedel)

Positiv
– spara på negationerna för begriplighetens skull (Rabatt gör inte kunden mindre missnöjd)
– snåla med frågetecknen – om du inte har svaret? (Blir det höjda hyror? 50 vargar vid finsk-svenska gränsen?)

Konkret 
– tänk på vad som intresserar läsaren
– konsekvenserna av en lagändring, prishöjning eller uppfinning (Patientavgifterna höjs → Snart blir det dyrare att gå till läkaren)
– texten ska förankras i "kon Majros" då vi tänker oss följande konkretionsstege:
   Majros – kor – nöt – däggdjur – djur – varelser – företeelser. Majros i rubriken, använd resten av skalan i  texten.

Komprimerad

– stryk alla onödiga ord 
– förläng inte för att fylla ut en rad
– koncentrera, förtäta, skriv om

Några exempel – du ser säkert skillnaden:

Katastrofkommissionen återupptar granskningen av tsunamikatastrofen
eller
Tsunamidygnet granskas igen

Miljöförbättringar ökar lönsamheten
eller
Bra miljö lönar sig


Källa: Holmström, Rosemarie: Där satt den. Om att göra rubriker (Fojo 2004).